‘GEDONDER MET HET WEER’
Door de opwarming van de aarde wordt het weer alsmaar extremer. Hoosbuien, hittegolven en lange droogteperioden komen steeds vaker voor. Kortom gedonder met het weer.
Om kinderen bewuster te leren omgaan met de gevolgen van de klimaatverandering is in samenwerking met ervaren docenten ‘Gedonder met het Weer’ ontwikkeld. Het volledige lesprogramma bestaat uit 4 lessen* van maximaal 60 minuten per les waarin onderzoekend leren, ervaren en presenteren centraal staan.
* De lessen worden ook apart aangeboden (zie uitvoering).
Van bewustwording naar handelen (volledig lesprogramma)
De eerste 3 lessen starten met een presentatie middels het digibord, waarna de leerlingen in maximaal 6 teams aan de slag gaan met (buiten)opdrachten. Gedurende de daaropvolgende lessen werkt de groep in dezelfde teamsamenstelling aan opdrachten en aan de presentatievoorbereidingen.
In de eerste les krijgt ieder team een weergerelateerd thema aangewezen; zon, wind, temperatuur, regen, hagel en onweer. De thema’s, opdrachten en verzamelde gegevens vormen de basis voor de presentaties van de leerlingen, welke tijdens de vierde les worden uitgevoerd.
De lessen vinden deels binnen en deels buiten plaats. Mochten de weersomstandigheden het niet toelaten, dan vindt er een alternatieve les binnen plaats.
Meest geschikt voor groep 6 t/m 8. Maximale groepsgrootte ca. 30 leerlingen.
Omschrijving
Les 1 | Het Weer
In ‘Gedonder met het Weer’ les 1 worden onder meer de basiselementen van het weer behandeld. Hoe ontstaat het weer, waarom wordt het weer steeds extremer en wat zijn de gevolgen hiervan voor onze gezondheid? Tijdens de buitenactiviteit onderzoeken we waar de zon opkomt en hoe de wolken waaien, waarna we in de klas aan de slag gaan met weergerelateerde thema’s en opdrachten.
Les 2 | Het Klimaat
In ‘Gedonder met het Weer’ les 2 maken we de stap naar het klimaat. Wat is het verschil tussen weer en klimaat, waarom zijn er verschillende klimaten op aarde en wat is klimaatverandering? Tijdens de buitenactiviteit meten we onder meer de windsnelheid en proberen we een weersverwachting te maken door naar de wolken te kijken. Indien mogelijk wordt er een regenmeter geplaatst (in overleg).
Les 3 | ‘Weerwalkshop’
In ‘Gedonder met het Weer’ les 3 komen de gevolgen van de klimaatverandering voor de natuur aan bod. Waarom begint het hooikoortsseizoen steeds vroeger en komen er steeds meer teken voor? Tijdens deze ‘Weerwalkshop’ gaan we op zoek naar planten in de omgeving van de school die door het extremere weer steeds vroeger uitlopen of langer doorgroeien.
Les 4 | Teampresentaties
In deze laatste les is het de beurt aan de leerlingen om de thema’s zon, wind, temperatuur, regen, hagel en onweer te presenteren. Deze thema’s worden in de eerste les toegekend, waaraan ze in de daaropvolgende lessen zelfstandig kunnen werken. De presentaties worden onder meer beoordeeld op inhoud, uitvoering en samenwerking.
Uitvoering
Het volledige lesprogramma bestaat uit 4 lessen, maar de lessen kunnen ook apart of in een combinatie worden gegeven met óf zonder zonder teampresentaties. Desgewenst kunnen lessen worden gekoppeld aan en/of geïmplementeerd in specifieke lesmethodes, zoals Blink Wereld of VierKeerWijzer.
Beschikbaarheid
Schooljaar 2024/2025
* Januari – juni 2025: beperkte mogelijkheden op dinsdagen, woensdagen en donderdagen
Voor meer informatie en een prijsindicatie: contact